Mælkebøtten den lille gule provokatør

Der findes mennesker, som får uro i kroppen, når de ser en mælkebøtte.
Ikke fordi den angriber.
Ikke fordi den larmer.
Den står bare dér.
Gul, glad og fuldstændig ligeglad med havens regler.
Alligevel kan den få voksne mennesker til at finde ukrudtsjern, gift, knæpuder og et ansigtsudtryk, som om naturen netop har begået hærværk.
For mig er mælkebøtten noget helt andet.
Den er forår.
Den er sol i græsset.
Den er bier, barndom og den bedste tid på hele året.
Og måske er det netop derfor, den irriterer så mange.
Den passer ikke ind.
Når naturen bliver for pæn
Vi siger tit, at vi elsker naturen.
Men når den kommer for tæt på, skal den klippes, rettes, luges og helst stå i lige rækker.
Græsplænen skal være ensartet.
Hækken skal stå som en grøn mur.
Bedene skal have skarpe kanter.
Alt skal se ud, som om haven har været til jobsamtale og fået slips på.
Men er det natur?
Eller er det bare udendørs indretning?
For mig er natur ikke noget, der står pænt og venter på at blive godkendt. Natur er det, der sker, når vi ikke hele tiden blander os.
Når noget spirer af sig selv.
Når græsset bliver lidt for langt.
Når en mælkebøtte maser sig op gennem jorden og siger:
“Her var jeg.”
Danmark med natur på kommando
Meget af det, vi kalder natur i Danmark, er i virkeligheden noget, vi har bestemt.
Markerne er bestemt.
Skovene er plantet.
Parkerne er anlagt.
Haverne er kontrolleret.
Selv grøftekanterne får ofte besked på at opføre sig ordentligt.
Der er ikke mange steder, hvor naturen bare får lov.
Derfor holder jeg måske ekstra meget af mælkebøtten.
Den spørger ikke om lov.
Den følger ikke haveplanen.
Den blomstrer bare.
Og det er egentlig ret smukt.
Måske er ukrudtet ikke problemet.
Måske er mælkebøtten ikke ukrudt.
Måske er den bare en plante, der ikke har fået tilladelse.
Og måske siger det mere om os end om den.
Vi vil gerne have bier, men ikke blomster i plænen.
Vi vil gerne have sommerfugle, men ikke rod.
Vi vil gerne have natur, men helst uden at den opfører sig naturligt.
Det er lidt mærkeligt.
Så næste gang en mælkebøtte dukker op i græsset, kunne man jo lade den stå lidt.
Bare for at se, hvad der sker.
Måske vælter verden ikke.
Måske bliver haven endda lidt mere levende.
Den lille gule blomst, som så mange jagter, er måske ikke et problem.
Måske er den bare naturens måde at smile lidt skævt på.



